اختصاصی خبر
جزییات خبر

یک و نیم میلیون دز واکسن سه گانه موسسه رازی آماده تحویل به وزارت بهداشت

اخبار داخلی,شعب,بازتاب های رسانه ای,اطلاعیه ها,همایش ها,کارگاه ها,نمایشگاه ها,سمینارها
تاریخ درج خبر: 1401/1/21
تعداد بازدید: 682
زمان مطالعه: 5 دقیقه
معاون تحقیق و تولید فرآورده های بیولوژیک موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با اشاره به تعهد چهار و نیم میلیون دز واکسن سرخک، سرخجه، اوریون و دو گانه سرخک و سرخجه موسسه رازی تا پایان سال، گفت: تا کنون بیش از یک میلیون و 500 هزار دز این واکسن ها تولید شده است.

به گزارش روابط عمومی موسسه رازی، دکتر محمد حسین فلاح مهرآبادی در نشست خبری درباره بیماری سرخک و تولید این واکسن در موسسه رازی که بعد از ظهر شنبه در سالن زنده یاد دکتر مرتضی کاوه برگزار شد، گفت: در حوزه پزشکی برخی واکسن ها اجباری بوده و توسط دولت از تولیدکنندگان خریداری می شود یا دولت آن ها را وارد می کند و به صورت رایگان در اختیار جامعه قرار می دهد.

وی با اشاره به این که این واکسن ها در دو دسته باکتریایی و ویروسی تقسیم بندی می شوند، افزود: واکسن سرخک، سرخجه، اوریون و فلج اطفال واکسن های ویروسی به شمار می آیند. این واکسن ها در موسسه رازی تولید و به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تحویل می شود. همچنین واکسن های دیفتری و کزاز از جمله واکسن های باکتریایی تولید این موسسه است که این واکسن ها نیز در اختیار وزارت بهداشت قرار می گیرد.

معاون تحقیق و تولید فرآورده های بیولوژیک موسسه رازی ادامه داد: واکسن های سرخک، سرخجه و اوریون به دو صورت واکسن سه گانه و دو گانه سرخک و سرخجه عرضه می شوند. میزان نیاز کشور سالانه حدود پنج میلیون دز برآورده شده که بخش عمده آن توسط موسسه رازی تامین می شود.

 وی با اشاره به گزارش هایی مبنی بر شناسایی مواردی از بیماری سرخک در کشور به بررسی دلایل این اتفاق پرداخت و گفت: در دو سال گذشته به علت پاندمی کرونا و نگرانی شهروندان از خطر ابتلا خود و خانواده هایشان به این ویروس، با کاهش مراجعه مردم به مراکز درمانی برای واکسیناسیون مواجه بودیم و این امر در بروز این پدیده نقش داشت. از طرفی کشورهای همسایه ایران در مرزهای شرقی و غربی به لحاظ بهداشتی وضعیت چندان مناسبی ندارند، بیماری سرخک در این کشورها بومی بوده، پوشش واکسیناسیون به خوبی انجام نمی شود و ورود مهاجران واکسن نزده بدون علامت و ناقل و جابه جایی آن ها در کشورمان، سبب سرایت و شناسایی مواردی از ابتلا به سرخک شده است.

 دکتر فلاح مهرآبادی ادامه داد: با فروکش شدن موج بیماری کرونا در کشور، وزارت بهداشت امسال پوشش واکسیناسیون را گسترده تر کرد و حدود پنج میلیون دز نیاز این وزارت خانه به واکسن ام آر آر (سرخک، سرخجه و اوریون) و واکسن دو گانه (سرخک و سرخجه) اعلام شده که 4.5 میلیون دز تعهد موسسه رازی به وزارت بهداشت است و مابقی از طریق واردات تامین می شود.

 وی تصریح کرد: واکسن های دو گانه و سه گانه موسسه رازی شامل پنج دز است و با توجه به نیاز وزارت بهداشت به واکسن دو دزی، 500 هزار دز از طریق واردات تامین می شود در غیر این صورت تمام نیاز کشور توسط موسسه رازی قابل پوشش بود.

معاون تحقیق و تولید فرآورده های بیولوژیک موسسه رازی یادآور شد: تا کنون یک میلیون و 500 هزار دز واکسن سه گانه (سرخک، سرخجه و اوریون) آماده شده و در هفته پیش رو در اختیار وزارت بهداشت قرار می گیرد. واکسن دوگانه (سرخک و سرخجه) نیز با تعهد 500 هزار دز تا پایان سال، امروز 70 هزار دز آماده تحویل به وزارت بهداشت است و با برنامه ریزی در بخش تولید موسسه امیدوارهستیم واکسن های مورد نظر را پیش از موعد در اختیار وزارت بهداشت قرار دهیم.

دکتر فلاح مهرآبادی با اشاره به وظیفه موسسه رازی مبنی بر تولید و عرضه واکسن یادآور شد: کار ما در موسسه رازی، تولید به موقع واکسن و عرضه آن به جامعه است. خوشبختانه وزارت بهداشت در حوزه واکسن ها و فراورده های پزشکی برنامه ای منظم دارد و همه ساله به موقع واکسن را از موسسه رازی تحویل گرفته و توزیع می شود. امسال نیز با توجه به موارد پیش آمده نیاز را افزایش داده و پیگیر تحویل به موقع این واکسن است که نشان دهنده عملکرد خوب این وزارت خانه در برنامه های کنترلی است.


 

واکسن
HostAdmin@gmail.com
1402/10/05 10:24:06
تست
افزودن نظر :
نام: ایمیل: نظر: